۱۳۹۰ دی ۳۰, جمعه

زلزله نیشابور و بررسی زلزله های اخیر گستره ایران در چهارگوش های شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق

برای بدست آوردن تفکیک مکانی، بررسی زلزله های اخیر ایران زمین را در چهار ناحیه مورد توجه قرار دادیم. این بررسی ها همچنین بمنظور بدست آوردن تفکیک زمانی در دو بازه زمانی یکساله ( 12 ماه اخیر) و سه ساله ( 36 ماه اخیر) انجام یافته است.
زلزله های 12 ماه گذشته
 در شکل های 10-1 تا 10-4 برای چهار ناحیه شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق در دوحالت زلزله های با پس لرزه ها و  با حذف پس لرزه ها، نقشه توزیع زمین لرزه ها تهیه شده است. این نقشه ها برای هر سه ماه متوالی و  از 26/9/1389 تا 26/9/1390 می باشند. 
          برای بازه 12 ماهه، بازای هر سه ماه تعداد زلزله ها در هر ناحیه بصورت نمودارهای ستونی در شکل 11-1 نشان داده شده است. از نظر تعداد رخداد زلزله، محدوده شمال غرب ایران تعداد بیشتری را نشان می دهد. محدوده شمال غرب ایران استان های مهم نظیر استان تهران و استان های مرکزی و غرب و شمال غرب کشور را در بر می گیرد. با اینکه تعداد رخداد در این ناحیه بیش از نواحی دیگر است ولی تغییرات تعداد رخداد در این ناحیه بخصوص در سه دوره سه ماه اخیر یکنواخت می باشد و لذا می توان استنباط نمود که تغییر محسوسی در رژیم تکتونیکی این ناحیه مشاهده نمی گردد. در ناحیه شمال شرقی کشور که استان هائی نظیر خراسان، سمنان، گلستان را شامل می شود. از شکل 11-1 قابل استنباط است که در سه ماهه های اول و دوم و سوم تعداد رخداد زلزله ها روند نزولی و در سه ماه اخیر ( مهر، آبان و آذر) روند صعودی شروع می گردد. لازم است که روند تغییرات در این ناحیه تحت پایش قرار گیرد. در این ناحیه تغییرات زمانی تعداد رخداد زلزله ها نسبت به سایر نواحی بیشتر است. روند تغییرات در ناحیه جنوب غرب نظیر ناحیه شمال غرب بوده و لی تعداد زلزله های رخداده در این ناحیه کم می باشد. ناحیه جنوب شرق هم نظیر ناحیه فوقانی خود ( ناحیه شمال شرق ) بوده ولی آهنگ تغییرات نسبت به آن کمتر است.
  در شکل 11-2 ، تغییرات انرژی آزاد شده توسط زلزله های 12 ماه اخیر در چهار ناحیه مذکور در کل 
کشور نشان داده شده است. نحوه تغییرات کمابیش  شبیه شکل 11-1 می باشد. 


زلزله های 36 ماه گذشته
     کلیه زمین لرزه های روی داده در گستره ایران زمین در چهار ناحیه شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق در بازه زمانی 36 ماه و بطور ماهانه مورد بررسی قرار گرفتند. تغییرات در تعداد رخداد نسبت به زمان و تغییرات انرژی رها شده در رخداد زلزله ها دو پارامتر اصلی مورد نظر در این بررسی بودند.
در شکل 12-1 مشاهده می گردد که برای پریود زمانی 36 ماهه نیز، تعداد زلزله ها در ناحیه شمال غرب بیشتر از سایر نواحی است. بازه زمانی ماه های آخر از نظر تبیین وضعیت فعلی لرزه خیزی و چشم اندازی از وضعیت آتی آن بسیار مهم است. بررسی تعداد زلزله های رخ داده در این چهار نواحی نشان می دهد که محدوده شمال شرق در چهار ماه اخیر روند صعودی پیدا کرده که تا حال حاضر نیز ادامه دارد. در این  زمینه نیز سیستم مونیتورینگ زلزله ها باید مورد توجه قرار گیرد.



آهنگ تغییرات انرژی رها شده برای هر چهار ناحیه مذکور در طول 36 ماه گذشته و بصورت ماهانه در شکل 12-2 نشان داده شده است. مقایسه نوع تغییرات تعداد زلزله ها با انرژی رها شده نشان می دهد که رژیم فعالیت لرزه ای نواحی در حیطه تعداد و انرژی کمابیش مطابقت دارد. تغییرات انرژی رها شده در ناحیه شمال شرق کشور، برای چند ماه اخیر قابل توجه می باشد. نواحی دیگر دارای نوسانی می باشند ولی برای چند ماه گذشته چندان تغییرات قابل ملاحظه ای را نشان نمی دهند.




هیچ نظری موجود نیست: